Wednesday, July 14, 2010

PERTANDINGAN BLOG 2010 ENTRI 4

JIKA TERDENGAR SAHUTAN, JANGAN DIJAWAB, DIKHUATIR SUARA HANTU

Eeeek!! Saya takut apabila saya di dalam hutan! Pertama, dimakan hantu dan sekarang, mendengar suara hantu. Eeek!! Saya takut! Kalau begitu, saya tidak mahu bercakap pun di dalam hutan walaupun suara seorang penyelamat.
Dikatakan dengan berbuat demikian telah menyahut suara hantu kerana sahutan itu adalah suara hantu. Ia bermaksud menegah perbuatan itu kerana dikhuatiri jejak seseorang itu akan dapat dikesan oleh musuh. Kononnya juga dipercayai sahutan itu adalah sahutan hantu yang mencari mangsanya.

PERTANDINGAN BLOG 2010 ENTRI 3



JIKA SESAT DI HUTAN, JANGAN TIDUR DI TEPI SUNGAI, NANTI DIMAKAN HANTU

Pantang larang ini diadakan supaya orang yang sedang berkemah tidak akan tidur di tepi sungai. Kalau dia tidur di situ, nanti dia tergolek ke dalam sungai itu. Basar kuyup bajunya! Kalau dia tidak boleh berenang, lagi teruk! Bukan dia seorang yang susah, tetapi, orang yang bersamanya pun susah.
Dikatakan dengan membuat demikian nanti dimakan hantu. Larangan ini bermaksud tidak menggalakkan tidur di tempat tersebut kerana dikhuatir terancam oleh binatang buas yang turun minum pada malam hari.

Monday, July 12, 2010

PERTANDINGAN BLOG 2010 ENTRI 2

PANTANG LARANG HUTAN

Dalam entri pertama, saya berkata saya akan mencari informasi-informasi tentang pantang larang.Saya berjaya mencarinya!!!Sekarang, saya harus mencari falsafah-falsafah tentang pantang larang yang saya menjumpai.Saya dan rakan saya akan cuba mencarinya di perpustakaan.Nasib baik kami menjumpainya.Saya akan fokus satu aspek pantang larang hutan.
Bibliografi: http://www.google.com.sg/images?um=1&hl=en&tbs=isch%3A1&sa=1&q=jungles&aq=f&aqi=g7g-m3&aql=&oq=&gs_rfai



PERTANDINGAN BLOG 2010 ENTRI 1


PERASAAN DAN PERSEDIAAN


Saya berasa terperanjat apabila cikgu memberitahu kami tentang pertandingan ini kerana kami harus membuat sekurang-kurangnya 10 blog kiriman.Tetapi saya berasa ghairah kerana ini pertama kali saya menyertai pertandingan seperti ini.Walaupun saya ghairah, saya pun ada perasaan takut kerana ada ramai orang yang telah menyertai pertandingan ini.Dalam pertandingan ini, kami harus mencari pantang larang.Saya akan membuat kajian melungsuri internet.Saya pun akan menanya datuk dan nenek saya untuk informasi.Saya pun akan cuba pergi ke perpustakaan dengan rakan saya dengan izin daripada ibu bapa.Harapkan saya boleh menghabiskan sekurang-kurangnya 10 blog kiriman sebelum hari tutup.

Bibliografi: http://www.google.com.sg/images?q=emoicons&um=1&hl=en&tbs=isch%3A1&sa=2

Friday, June 11, 2010

Novel Saya

Tajuk novel:
Safinaz Idayu

Pengarang:
Ghazali Ngah Azia

Penerbit:
Dewan Bahasa dan Pustaka Kuala Lumpur 2006

Watak-watak novel:
- Safinaz Idayu
- Johar
- Rukiah
- Cikgu Kahar
- Cikgu Sarifah
- Yati
- Jariah
- Cikgu Farid
- Farid
- Sakir
- Cikgu Khalid
- Judin
- Murad
- Tajul
- Akmal
- Cikgu Talib

Sinopsis novel:

Safinaz Idayu adalah seorang pengawas yang tegas. Dia bertindak mengikut garis panduan yang diberikan pihak sekolah. Dia tidak pilih kasih pada sesiapa. Dia dimushi rakan karibnya sebab ketegasannya itu. Tetapi Safinaz Idayu mempunyai hati yang selembut namanya.Dia adalah orang pertama yang membantu rakannya, Johar, apabila ditimpa kemalangan. Sifat pemaaf Safinaz menjadi penawar segala duka dan sakit hati rakannya.Buku ini ada banyak cerpen tentang kehidupan seorang remaja. Tetapi, pada pendapat saya, cerpen yang sungguh menari ialah tentang Safinaz Idayu kerana ceritanya sungguh menari bagi saya.

Bahagian yang gerek:

Bahagian yang paling gerek dalam novel ini adalah apabila Safinaz Idayu menolong rakan-rakannya. Saya suka cerita-cerita apabila seorang rakan menolong rakan-rakannya yang lain kerana cerita-cerita begitu ialah cukup menarik untuk saya. Penulisnya pun menulis cerita ini secara perinci. Saya pun boleh mendapat pertahuan seperti saya boleh melebihkan pertahuan tentang peribahasa.

Pengajaran:

Dalam novel ini saya mempelajari supaya bekerja keras walaupun sudah berjaya. Seorang yang berjaya sentiasa berusaha dan bersikap positif terhadap hidupnya. Saya pun pelajari supaya memberi bantuan kepada seorang rakan apabila dia memerlukan bantuan.

Bahasa yang digunakan dalam novel ini mudah difahami.

Jalan ceritanya menarik.

Jalan ceritanya pun mudah difahami.

Saya berikan cerita ini 3 bintang.

Monday, March 22, 2010

G:\Kemerdekaan Singapura

Check out this SlideShare Presentation:

Thursday, February 25, 2010

Refleksi Projek Penngal 1

Perasaan saya terhadap projek ini ialah kegembiraan kerana semua ahli kumpulan saya menyumbang dalam projek ini. Tetapi saya harap kami boleh bekerjasama lebih baik.

Masalah yang dihadapi oleh kumpulan saya ialah bekerjasamaan keranakita tidak berkumpul bersama untuk membincangkan projek ini. Kami menghabiskan projek ini di rumah masing-masing.Tetapi Syafiqah dan saya berkumpul di perpustakaan untuk mencari informasi tentang sejarah Singapura. Saya harap masalah ini tidak berlaku pada masa depan.

Untuk mengatasi masalah ini, kami menghabiskan projek kita di rumah masing-masing menggunakan thumbdrive Farihin. Begitu, kita harus menunggu giliran kami masing-masing. Selepas menghabisi projek itu, saya dan Syafiqah menyemak balik slid-slid yang kami membuat.

Pelajaran yang saya mempelajari dari projek ini ialah bekerjasamaan dengan lelaki kerana di sekolah rendah saya tidak ada lelaki tetapi perempuan sahaja. Pada pendapat saya, tidak senang untuk bekerjasama dengan lelaki.